Ahad, 11 Julai 2010

Tugasn 1 dan 2 :: Kajian ke Perpustakaan

1 - Ulasan Buku
Instructional Design : New Alternatives For Efective Education and Training
Kerry A.Johnson (1989)

Instructional Design merupakan satu proses ynag melibatkan disiplin. Ia merupakan satu proses berkaitan mengurus pengetahuan tentang pengajaran dan pembelajaran, ia juga merupakan satu proses pengurusan untuk menghasilkan satu rekabentuk sistem atau program yang kompleks. Di dalam bab ini juga penulis menyatakan bahawa Instructinal Design mempunyai signifiken dalam menyumbang kepada pengguna di dalam penggunaan video dan komputer dalam pendidikan.

Penulisjuga berpendapat bahawa Instructinal Design juga penting sebagai garis panduan kepada semua organisasi dan persembahan kepada semua arahan iaitu dari pensyarah hingga ke pelajar yang belajar secara kendiri dan dari makmal hingga ke perpustakaan. Instructional Design juga telah menyebabkan pendidik dan para jurulatih untuk berhenti seketika untuk memikirkan dan melihat semula gol, meneroka kaedah dan pendekatan yang baru, kaedah dan format penyampaian yang baru. Dengan ini kita akan dapat menggunakan dan membuat penambahbaikan kepada kaedah pengajaran yang mengunakan model tradisonal.

Dari pembacaan ini boleh dibuat ulasan dan dikaitkan bahawa kaedah pengajaran dan kejurulatihan jika menggunakan Instructional Design yang sesuia akan menjadikan sesuatu program yang dijalankan memberi kesan dan dapat memberi pengharapan yang tinggi kepada pelajar dan peserta yang terlibat.






1) Jurnal berkaitan dengan proses pengajaran dan pembelajaran pengaturcaraan komputer

A Sketch of the Programmer’s Coach: Making Programmers More Effective
David Shepherd and Gail Murphy
Department of Computer Science
University of British Columbia

Kajian ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan